پیدا کردن پلاک ثبتی و چه کاربردهایی دارد؟

آیا تا به حال ملکی را خریداری کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال بله باشد قطعاً با پلاک ثبتی سر و کار داشته‌ اید و تا حدودی با آن آشنا شده‌ اید. اگر ملکی را تا به حال خریداری نکرده‌اید هم می‌ توانید این مطلب را مطالعه کنید تا اطلاعاتی درباره پلاک ثبتی به‌ دست آورید و در موقع خرید و فروش یک ملک بتوانید آن را به‌ راحتی به دست آورید. پلاک‌ های ثبتی توسط اداره ثبت اسناد به مالکان ملک داده می‌شود.

پلاک ثبتی یک ملک مانند شماره شناسنامه یک فرد برای شناسایی کامل آن کاربرد دارد. پلاک‌ های ثبتی به شکل مستطیل هستند و در آنها شماره ملک به همراه ناحیه ذکر شده است. با داشتن این شماره می‌توانید به راحتی استعلام ملک خود را انجام داده و جزئیات آن را به‌ دست آورید.

 

پیدا کردن پلاک ثبتی

پیدا کردن پلاک‌ های ثبتی به دو دسته تقسیم می‌ شوند. پلاک‌ های ثبتی شامل پلاک‌ های اصلی و فرعی هستند که با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. اگرچه پلاک‌ های اصلی و فرعی درون پلاک ثبتی در کنار یکدیگر نوشته می‌شوند اما با یکدیگر تفاوت داشته و از هر کدام می‌ توان برای کاربرد خاص خود استفاده کرد. پلاک‌ های اصلی برای یک منطقه و محدوده مشخص نوشته می‌شود یعنی تمام املاک مجاور ملک شما دارای همان پلاک اصلی هستند و هیچ تفاوتی در پلاک‌ها وجود ندارد. پلاک فرعی به‌ عنوان پلاک شخصی ملک شما شناخته می‌ شود و هر ملک دارای یک پلاک فرعی مختص به خودش است. این موضوع باعث شده که پیدا کردن پلاک اصلی نسبت به پلاک فرعی راحت‌تر باشد.

دریافت پلاک ثبتی از همسایگان

برای به دست آوردن پلاک ثبتی اصلی به راحتی می‌ توانید از طریق ملک‌ های مجاور یا همسایگان خود اقدام کنید  و کد ثبتی به‌ راحتی به دست می‌ آید اما در صورتی که همسایه و ملکی در اطراف شما وجود نداشته باشد نیز برای به دست آوردن پلاک اصلی هم دچار مشکل خواهید شد. در اکثر مواقع از روش‌ های دیگر برای به‌ دست آوردن کد ثبتی استفاده می‌شود.

مراجعه به شهرداری منطقه برای دریافت پلاک ثبتی

یکی دیگر از روش‌ های مناسب برای پیدا کردن پلاک ثبتی مراجعه به شهرداری منطقه است. شما برای این کار باید ابتدا به دادگاه رفته و مجوز استعلام را دریافت کنید. پس از دریافت استعلام به شهرداری منطقه بروید و با در دست داشتن برگه مجوز دادگاه شما می‌ توانید اطلاعات مورد نیاز و پلاک ثبتی ملک خود را به‌ دست آورید. فردی که به دادگاه مراجعه می‌ کند باید حتماً صاحب ملک باشد و مدارک مورد نیاز را مانند سند ملک، شناسنامه مالک و غیره را به همراه داشته باشد تا دادگاه بتواند استعلام ملک را در اختیار او قرار دهد.

مراجعه به سازمان آب

از دیگر روش‌ها برای به دست آوردن پلاک ثبتی ملک می‌توان به مراجعه به سازمان آب‌ و فاضلاب اشاره کرد. از مراجعه به سازمان آب‌ و فاضلاب به دادگاه بروید و استعلام مربوطه را دریافت کنید. پس از دریافت استعلام در اداره آب‌ و فاضلاب می‌توانید اطلاعات پلاک ثبتی را به‌ راحتی به دست آورید.

استفاده از کد ملی

با استفاده از کد ملی نیز می‌ توانید اطلاعات ملک خود را به دست آورده و پلاک ثبتی را دریافت کنید. افرادی که دارای سند های خاصی هستند می‌توانند از این روش برای به دست آوردن کدهای ثبتی خود استفاده کنند و این روش برای همه قابل استفاده نیست. افرادی که دارای سند ملک تک برگ یا سبز رنگ هستند به‌ راحتی می‌توانند اطلاعات ملک خود را دریافت نمایند.

استفاده از نقشه‌ های هوایی برای دریافت پلاک ثبتی

پلاک ثبتی از طریق نقشه‌ های هوایی نیز به دست می‌ آید. شما می‌ توانید با مراجعه به متخصصان و مهندسانی که زیر نظر سازمان نظام مهندسی فعالیت می‌کنند از آنها بخواهید که از نقشه‌ های هوایی برای دریافت پلاک ثبتی شما استفاده کنند. این افراد با نقشه‌ های کاداستر و هوایی و استفاده از نرم‌ افزارهای هوشمند اطلاعات دقیق ملک شما را به دست می‌ آورند و شما می‌ توانید پلاک ثبتی خود را به‌ دست آورید. نقشه برداری به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌ ها برای به دست آوردن جزئیات یک ملک شناخته می‌ شود. در صورتی که نقشه‌ های هوایی از ملک شما از قبل وجود داشته باشد می‌ توانید از طریق آنها نیز اقدام به دریافت پلاک ثبتی کنید. 

کاربردهای استعلام پلاک ثبتی

شاید برای شما این سوال پیش آید که استعلام پلاک ثبتی و به دست آوردن آن چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای معامله کردن یک ملک باید حتماً ابتدا پلاک ثبتی آن را استعلام کنید تا جزئیات ملک در اختیار شما قرار بگیرد. شما با داشتن پلاک ثبتی می‌توانید از اطلاعات ملک با خبر شوید و از کلاهبرداری‌های زیادی که در زمینه خرید‌ و فروش ملک می‌شود، جلوگیری کنید.

با داشتن پلاک ثبتی و مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک می‌توان استعلام ملک را انجام داد و با دانستن اطلاعات دقیق ملک و صاحب آن با خیال راحت یک ملک را از صاحبش خریداری کرد. تا چندین سال پیش زمین‌های زیادی خرید‌ و فروش می‌شد که پس از معامله کلاهبرداری‌ های زیادی در آنها صورت می‌گرفت و ممکن بود یک زمین به چندین نفر فروخته شده باشد. امروزه با به دست آوردن کد ثبتی و استعلام آن می‌توان از این کلاهبرداری‌ ها جلوگیری کرد و یک ملک فقط با نام یک شخص خریداری شود. برای اطلاعات بیشتر درباره جزئیات یک ملک می‌توان از نقشه‌ برداری ثبتی نیز کمک گرفت.

 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده