سامانه شمیم – هر آنچه باید بدانید نحوه ورود و ثبت نام

منظور از نقشه برداری شمیم یا سامانه شمیم چیست؟

نقشه برداری شمیم به روشی گفته می شود که بوسیله یک گیرنده مولتی فرکانس می توان مختصات دقیقی را از نقاط مختلف سطح کشور برداشت کرد. برای آنکه شما بتوانید بوسیله تنها یک گیرنده مولتی فرکانس، به مختصات دقیق دست پیدا کنید، نیاز است تا تصحیحات ماهواره ای از یک منبع دیگر برای شما ارسال گردد. این تصحیحات توسط سامانه شمیم انجام می پذیرد.

پروژه شمیم در سال 1395 با نصب 144 ایستگاه دائم در سطح کشور به سرانجام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت. سامانه شمیم اختصار ” شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت” است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با داشتن بیش از 440 واحد ثبتی و 1200 نقشه بردار یک بستر مناسب جهت پیاده سازی شبکه دائمی GNSS در اختیار دارد و با اتکا به این زیر ساخت ارزشمند توانسته است در سطح ملی به طراحی و پیاده سازی شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها اقدام کند تا ضمن بالا بردن دقت اطلاعات مکانی املاک، زیرساختی برای توسعه استفاده از فن آوری های ماهواره ای در سطح کشور باشد.

به صورت دقیق­ تر می توان گفت سامانه شمیم شبکه ای از ایستگاه های مرجع دائمی GNSS با مختصات معلوم در سطح کشور است و تعیین موقعیت آنی تحت شبکه را انجام می دهد و هدف اصلی آن، تعیین دقیق حدود و مرزهای املاک و زمین های کشور است.

خیلی از متخصصین حوزه ژئوماتیک شمیم را تنها یک گیرنده مولتی فرکانس می دانند که به کمک آن می توان مختصات نقاط مختلف را در سیستم مختصات UTM بدست آورد. این تفکر کاملا غلط است و سامانه شمیم چیزی فراتر از این است.

شمیم ترکیبی از ایستگاه های دائمی، نقشه برداران واحدهای ثبتی و گیرنده های روور (GNSS) توزیع شده بین آن ها، زیرساخت های سخت افزاری، شبکه و نیروی انسانی، مدیریت کاربران، نظارت و پشتیبانی از سیستم، نرم افزارهای مدیریت کاربران، نرم افزارهای واسط جهت صدور سند مالکیت و دستورالعمل ها و شیوه نامه های اجرایی است که پس از استقرار ایستگاه های دائمی و انجام محاسبات اولیه و توزیع روورها بین نقشه برداران واحدهای ثبتی و آموزش آن ها و تعریف دسترسی ها و نصب نرم افزارهای لازم، نقشه برداران می توانند در سیستم شمیم اقدام به برداشت حدود املاک نمایند.

 

کاربردهای سامانه شمیم

  • ثبت اطلاعات دقیق مکانی از املاک و تهیه نقشه و در نهایت سند
  • اصلاح موقعیت املاک در سیستم یکپارچه
  • تعیین مختصات نقاط در سیستم مختصات UTM و یا سیستم مختصات جغرافیایی
  • استفاده از داده های سامانه شمیم برای کاربردهای مختلف نقشه برداری مثل ساخت سدها و پل ها، مطالعات در رابطه با زلزله، فرونشست زمین (البته در حالتی که به دقت بالا نیاز نباشد) و …

مزایای نقشه برداری با شمیم

  • اولین و مهمترین مزیت سامانه شمیم آن است که تنها به کمک یک گیرنده مولتی فرکانس، می توانید مختصات UTM نقاط مختلف را در صورتی که به اینترنت دسترسی دارید، بدست آورید.
  • یکی از مزایای استفاده از سامانه شمیم این است که این سیستم به صورت خودکار اجازه ورود قطعاتی که به درستی برداشت نشده اند را نمی دهد و این یکی از نقاط قوت استفاده از شمیم است.
  • استفاده از این سیستم نه تنها از ورود داده های هندسی غیر دقیق جلوگیری می کند، بلکه خطاهای احتمالی موجود را نیز اصلاح می کند.
  • این سامانه موجب می شود تا موقعیت املاک در کاداستر با دقت بالایی ثبت شود و بنابراین از منازعات اراضی جلوگیری می شود.
  • در مواقعی که حوادث طبیعی باعث از بین رفتن زمین ها و حدفاصل آن ها می شود، با استفاده از نقشه های ثبت شده در این سامانه می توان حدود اراضی را دوباره احیا کرد.
  • این طرح باعث ایجاد شبکه ملی نقشه برداری شده است.

معایب نقشه برداری با شمیم

  • از معایب استفاده از شمیم وابسته بودن آن به اینترنت است. بدین صورت که تصحیحات فقط بر بستر اینترنت برای روور ارسال می شود. و در مناطقی که به اینترنت دسترسی نداشته باشیم، عملا نمی توانیم از این سامانه بخوبی استفاده کنیم.
  • دیگر ایراد آن کم بودن دقت برداشت و یا به بیان دیگر عدم اطمینان کامل به مختصات های برداشت شده از سامانه شمیم است. بدین معنی که اگر امروز مختصات یک نقطه را بوسیله گیرنده های مولتی فرکانس یا همان GPSهای نقشه برداری قرائت کنید و یک هفته بعد به همان نقطه مراجعه کنید، احتمال دارد اختلافی در حد چند سانتیمتر بین دو قرائت وجود داشته باشد.
  • علاوه بر موارد فوق دقت ارتفاعی مختصات های بدست آمده از سامانه شمیم کم است و توصیه می شود برای کارهای دقیق ارتفاعی به هیچ عنوان به تنهایی از این سامانه استفاده نکنید.

 

نحوه تهیه نقشه با شمیم

تهیه نقشه با سامانه شمیم بر اساس روش O-RTK است که شبیه به روش‌های RTK و PPK است با این تفاوت که در این روش، ما تعیین کنندهٔ BASE نیستیم. به جای آن، سازمانی دولتی یا خصوصی مسئول تعیین مکان و نصب گیرندهٔ BASE است و ما فقط از آن استفاده می‌کنیم.

پس گیرنده‌هایی که سازمان ثبت در حیاط یا پشت بام دفاتر خود نصب کرده و با مختصات قبلی کالیبره کرده، در نقش BASE تصحیحات را دریافت و محاسبه می‌کند و به جای ارسال آن از طریق ارتباط رادیویی به دستگاه ROVER، آن را در یک سرور آپلود می‌کند.

گیرنده ما با اتصال به اینترنت و ورود نام کاربری و رمزعبور در کنترلر گیرنده، در نقش ROVER به سرور سازمان ثبت متصل می‌شود و تصحیحات را دانلود کرده و بر روی نتایجی که با مشاهدات ماهواره‌ای به دست آورده‌است اعمال می‌کند.

اگر می‌خواهید در مورد دیگر روش‌ها اطلاعات داشته باشید، مطلب “نقشه برداری با گیرنده‌های مولتی فرکانس” را مطالعه کنید.

 

نحوه ورود و ثبت نام در سایت سامانه شمیم

برای ورود و ثبت نام در سامانه شمیم مراحل زیر را باید طی کرد:

  • وارد سایت شمیم به نشانی shamim.ssaa.ir شوید.
  • گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

 

 

  • در صفحه باز شده، گزینه Create Account را انتخاب کنید.

 

  • صفحه کلید را بر حالت حروف انگلیسی تنظیم کنید و فیلد های پیش رو را پر کنید.

 

  • در قسمت User name شماره ملی و در قسمت Password رمز عبور مورد نظر را وارد کنید.
  • در قسمت Language زبان مورد نظر برای حساب کاربری را انتخاب کنید.
  • در قسمت Company نام سازمان یا کد سه رقمی استانی که در آن فعالیت خواهید داشت، براساس جدولی که در راهنمای کاربری ارائه شده وارد کنید و در قسمت Users Picture تصویر کارت ملی را آپلود کنید.
  • در بخش اطلاعات تکمیلی، مدل گیرنده GNSS را در قسمت Device name-model و شماره سریال درج شده در زیر گیرنده GNSS را در قسمت Device serial number وارد کنید.
  • در قسمت State نام استان محل زندگی را به انگلیسی وارد کنید و سپس گزینه Sign up انتخاب کنید.

 

 

  • ثبت نام در این مرحله با موفقیت انجام می شود. یک ایمیل حاوی لینکی جهت تایید حساب کاربری به ایمیلی که در سامانه ثبت کردید ارسال می شود. با تایید این لینک، حساب کاربریتان فعال می شود.
  • در مرحله پایانی حساب کاربری مورد نظر باید از طرف اداره اسناد و املاک کشور هم تایید شود. این کار حداکثر ظرف 72 ساعت اداری انجام خواهد شد. برای چک کردن تاییدیه باید مجددا به سایت شمیم مراجعه کنید و از قسمت مدیریت کاربران به پروفایل خود وارد شوید، از قسمت Subscriptions درمورد به پایان رسیدن فرآیند مطمئن شوید.

هزینه نقشه شمیم

هزینه تهیه نقشه شمیم نسبت به این عوامل می تواند متفاوت باشد: 1) متراژ ملک 2) کاربری ملک 3) دسترسی ملک.

طبیعتا هر چه متراژ ملک بالاتر باشد هزینه هم بالاتر می رود. از طرفی تعرفه تهیه نقشه برای زمین های کشاورزی  نسبت به املاک تجاری و مسکونی کمتر است و در مورد دسترسی، هر چه دسترسی به ملک سخت تر باشد هزینه تهیه نقشه هم بالاتر می رود.

علاوه بر موارد گفته شده هر چه اطلاعات بیشتری از این نقشه ها بخواهید، آماده کردن نقشه زمان و انرژی بیشتری می طلبد و هزینه آن بیشتر می شود.

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده