قانون جدید سند اراضی کشاورزی

بررسی قانون جدید سند اراضی کشاورزی

 

سند دار شدن اراضی کشاورزی کمک بسیار زیادی به هوشمند سازی، مدیریت منابع آب و امکان دریافت تسهیلات را برای کشاورزان فراهم می کند. بنابر اعلام مدیر کل دفتر مهندسی سازمان امور اراضی کشور تا به امروز برای ۴۲ درصد از زمین های کشاورزی سند صادر شده است و ۵۸ درصد آنها همچنان بدون سند باقی می باشند.
یکی از موانع اصلی که مانع سند دار شدن زمین های کشاورزی می شود قانونی تحت عنوان جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی می باشد. طبق قانون جدید سند اراضی کشاورزی تمامی اسناد قولنامه ای و غیر رسمی باید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد و سند رسمی برای زمین کشاورزی دریافت شود.

در معاملاتی که با مکتوب کردن سندی دست نویس تحت عنوان قولنامه، زمینی را به یکدیگر منتقل می کنند زمینه ساز فساد، کلاهبرداری، زمین خواری، رشوه خواری و غیره می باشد.
این گونه معاملات منشاء فساد می باشد و موجب پدید آمدن مشکلات زیادی برای صاحبان زمین ها می شود. و از آنجایی که اینگونه معاملات قولنامه ای در نظام ثبتی کشور اعتبار دارد و جایی ثبت نخواهد شد امنیت کافی نخواهد داشت.

قانون الزام به ثبت اراضی کشاورزی

 

طبق قانون جدید سند اراضی کشاورزی برای رفع معضل دارایی های غیر منقولی که اسناد قولنامه ای دارند طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیر منقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده است.
به این ترتیب صاحبان زمین های کشاورزی می توانند برای اراضی خود با طی کردن مراحل مورد نیاز سند رسمی اخذ کنند. به این ترتیب خیالشان از بابت زمین کشاورزی خود آسوده خواهد بود.
با این حال اکنون بسیاری از زمین های کشاورزی بدون سند باقی مانده است. گفتنی است دلیل آن در قانونی به نام جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی می باشد که در سال ۸۵ برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی تصویب شد.

بر اساس ماده ۲ این قانون صدور سند مالکیت تفکیکی برای آن دسته از اراضی که مساحت آن ها کمتر از حد نصاب مشخص شده از سمت دولت می باشد، ممنوع است. و مالکان این زمین ها تنها می توانند برای اراضی خود زمین های مشاعی اخذ کنند.

با توجه به این موضوع راه حلی در نظر گرفتند که پس از تصویب آن سازمان ثبت موظف خواهد بود برای تمامی زمین های کشاورزی بدون در نظر گرفتن مساحت سند رسمی صادر نماید.

در ادامه چگونگی گرفتن سند برای زمین های کشاورزی را توضیح خواهیم داد.

 

مراحل اخذ سند برای زمین کشاورزی مشاعی

 

زمین کشاورزی مشاعی، زمینی است ک دارای مالکیت مشترک می باشد و دارای دو یا چند مالک است. طبق قانون جدید سند اراضی کشاورزی در این نوع اراضی کشاورزی ابتدا قدرالسهم هر یک از مالکان مشخص خواهد شد. تا طبق آن از سوی سازمان ثبت اسناد برای هر مالک سند صادر شود. روند کار در زمین های کشاورزی مشاعی این گونه است که برای فروش آن حضور تمامی مالکان الزامی می باشد.

برای اخذ سند زمین کشاورزی مشاعی ابتدا باید درخواست تنظیم سند تقسیم زمین کشاورزی را ارئه نمایید و مطابق با سهم هر مالک تقسیم نامه تهیه می شود. با تنظیم صورت مجلس تفکیکی متراژ دقیق زمین و سایر جزئیات درج می شود. سپس باید با مراجعه به اداره ثبت اسناد و ارائه تقسیم نامه برای دریافت سند رسمی و باطل کردن سند مشاعی اقدام نمود.

 

شرایط لازم اخذ سند برای زمین کشاورزی

 

اخذ سند تک برگ برای زمین کشاورزی نیازمند تهیه برخی مدارک و شرایط می باشد. یکی از این شرایط داشتن بنچاق یا سند قولنامه ای می باشد. در صورت نداشتن سند، متقاضی باید وکالت نامه محضری از مالک داشته باشد. همچنین مدارک هویتی مورد نیاز از جمله کارت ملی و شناسنامه را تهیه نماید.

در صورتی که سند یا بنچاق به نام متقاضی نباشد و ملک از مالک خریداری شده باشد، باید اصل تمامی قولنامه های قبلی را داشته باشید تا مالکیت خود را به اداره ثبت اسناد اثبات کنید. در غیر این صورت نمی توانید سند رسمی دریافت نمایید.

یکی از مدارک و شرایط مهم  در اخذ سند رسمی برای زمین کشاورزی تهیه نقشه هوایی و نقشه utm  می باشد. برای تهیه این نقشه می توانید به کارشناسان رسمی دادگستری مراجعه کنید و با ارائه مدارک هویتی خود نقشه مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

در این مرحله کارشناس دادگستری به صورت حضوری از زمین کشاورزی بازدید می کند. و با انجام امور نقشه برداری فایل مختصات مورد نظر را به متقاضی تحویل خواهد داد.

 

دریافت سند برای زمین کشاورزی ارثی

 

طبق قانون جدید سند اراضی کشاورزی اراضی کشاورزی ک مالک آن فوت شده نیز توسط وراث می توان برای گرفتن سند رسمی اقدام نمود. ابتدا وراث باید برگه حصر وراثت را دریافت کنند. در این برگه تمامی اموال منقول و غیرمنقول متوفی ذکر خواهد شد.
سپس باید با بردن تمامی مدارک هویتی مالک متوفی و مدارک هویتی وراث همراه با ضمیمه کردن استشهادیه برای انحصار ورثه نزد مراجع قضایی سند رسمی را دریافت نمایند.
برای این کار باید دادخواست خود را به دادگاه ارجاع دهند تا قاضی حکم را صادر کند.

پیشنهاد پایانی به سروران ارجمند

مطابق با قانون جدید سند اراضی کشاورزی تمامی مالکان زمین های کشوری می توانند سند تک برگ اخذ نمایند. به این ترتیب دیگر کلاهبرداری و زمین خواری کاهش پیدا می کند. و خیال مالکان از بابت اراضی خود راحت می شود.
به این ترتیب از خرید و فروش قولنامه ای جلوگیری خواهد شد. لذا تمامی خرید و فروش زمین های کشاورزی به صورت کاملا رسمی در دفتر اسناد رسمی انجام میشود.
تیم حرفه ای کارشناسان البرز قدر خواهد بود شما عزیزان را در 
صدور سند برای اراضی کشاورزی راهنمایی کنند. به این ترتیب مراحل دریافت سند برای زمین کشاورزی آسان خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صورت رایگان از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان ما در تماس باشید.

لازم به ذکر است سند رسمی را باید به عنوان یک مشوق در نظر بگیریم. که باعث می شود اراضی خرد به یکدیگر بچسبد و از زمین خواری نیز جلوگیری می شود.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده